Realita PPC kampaní, kterou si málokdo uvědomuje
Čas čtení: 8 min
Jak uspět v PPC kampaní aneb věci které je potřeba si uvědomit
Velmi často se u klientely setkáváme s pevným přesvědčením, že PPC kampaně jsou něco, co se zcela jednoduše zapne a úspěch je rázem (jako mávnutím hůlky) zaručen.
1. Uživatelé jsou na reklamní inzeráty velmi choulostivý a nároční!
Uživatelé jsou na reklamní (placené) výsledky vyhledávání hodně choulostiví (oproti přirozeným výsledků vyhledávání). Pokud si tedy uživatel přečte reklamní inzerát, který ho zaujme (a proklikem se dostane na danou stránku) okamžitě očekává, že to co si v inzerátu přečetl (a co ho také zaujalo a dalo popud k prokliku) také po načtení stránky ihned uvidí a utvrdí ho v tom, že je tam kde být chtěl.
Velmi častý problém tedy je (a s čím za námi klienti chodí u svých předchozích kampaní) že se při tvorbě PPC kampaní nastaví pouze kampaň samotná (v Adwords / Sklik), ale již se pro kampaň samotnou nevytvoří příslušnou pod-stránku (landing page) a kampaň směřuje nejčastěji na homepage, nebo na nevhodnou pod-stránku. V tomto případě se pak míra okamžitého opuštění pohybuje i kolem 90% a více. Další problém je samotné rozložení vstupní stránky pro PPC – když už si klient vstupní stránku pro PPC kampaň připraví, tak je většinou velmi špatně koncipována (špatné nebo žádné CALL TO ACTION prvky, mnoho / málo textu, nepřehledná strukturalizace, nezajímavý obsah, chybějící prvky jako obrázky, video, info-grafika apod.)
2. POUZE nabídnutá cena za proklik nerozhoduje!
Dle našich zkušeností také mnoho klientů, kteří se do PPC pouštěli sami (nebo jim je spravovala jiná agentura) vůbec nevím, že o umístění reklamního inzerátu nerozhoduje pouze nabídnutá cena za proklik, ale také celá řada dalších faktorů. Adwords a Sklik totiž do umístění nezahrnují pouze nabídnutou cenu za proklik, ale také další hodnotící metriky (jak moc inzerát souvisí s KW (klíčovými slovy) na které cílí, jak moc je relevantní vstupní stránka kam samotná inzerce míří apod.) tyto údaje pak vloží do jednoduchého vzorce (cena za proklik x hodnotící koeficient) a máme výsledné číslo, které o samotném umístění rozhoduje.
Příklad: Běžně se tedy může stát, že klient / agentura co vytvoří pouze kampaň a neřeší již další příslušné kroky (špatná, chybějící nebo nesouvisející vstupní stránka atp.) a nabídne za jeden proklik například 10kč bude upozaděna vůči konkurenci, která sice nabídka za proklik nabídla pouze 5 kč, ale má perfektně vypracované inzeráty, vstupní stránky atp. První inzerát dostane od adwords / skliku řekněme 3 body – (výpočet 10x3 = 30 bodů celkem) a druhý 8 bodů – (výpočet 5*8 = 40 bodů celkem) tím pádem se bude výše ve vyhledávání zobrazovat inzerát, který platí za proklik méně.
3. Trpělivost růže přináší
Výsledky se ve většině případně nedostaví okamžitě. Většina klientů má mylnou představu, že se PPC „zapne“ a zisk hned (ideálně v první dnech chodu) převýší vynaloženou investici vloženou do kreditu na samotné kampaně a práce agentury. Toto je bohužel nesmysl a takto to ve většině případů v praxi nefunguje (můžou existovat výjimky, kdy je produkt / služba tak dobrý a žádaný, že se to může stát). Ovšem kdyby to takto fungovalo u všech kampaní, tak PPC kampaně dělá každý a je „v balíku“, což tak samozřejmě není a dle statistiky je až 70% PPC kampaní prodělečných. Vše je to totiž stejně jako u SEO o trpělivosti, vytrvalosti a hlavně neustálé práci! Tvorbou kampaně totiž práce nekončí, ale prve začíná – v průběhu běhu kampaně se neustále pracuje na úpravách kampaní (dle výsledků), jejich optimalizaci, vyhodnocování a takto neustále dokola.
4. Ne vždy je v PPC kampaních možné uspět
Jak jsem již psal na začátku, uživatelé jsou na reklamní inzeráty obzvláště nároční a pokud nenajdou to, co samotný inzerát v jejich očích představuje, okamžitě ze stránky odchází. To samé platí nejen o relevanci inzerátu a stránky, ale také o samotném nabízeném produktu / službě.
Pokud nabízený produkt / služba stojí „za starou belu“ tak ani sebelepší kampaň to nezachrání. Proto ještě před začátkem kampaní pro klientelu provádíme tzv. „průzkum selského rozumu“ ten se skládá z těchto bodů:
- Konkurence + samotný produkt / služba - projdeme konkurenci, která nabízí stejné / podobné produkty / služby a zkontrolujeme jak moc je schopen klientovo web / eshop konkurovat cenou, kvalitou atp. + zjistíme si více info o samotném produktu či nabízené službě (konkurence, hledanost, trendy)
- Samotná stránka – pokud stránka, která produkt / službu nabízí a klient jí chce skrze PPC kampaně „propagovat“ nesplňuje kritéria jako například chybějící responzivita, špatné UX a celkové rozložení, nesmyslný obsah apod. Navrhneme nejprve úpravy v této oblasti, než se do samotné kampaně pustíme.
- Vhodnost – zhodnotíme, zda je nabízený produkt / službu vhodné vůbec nabízet skrze PPC systémy, zda nebude lepší zapojit jiné médium (například sociální sítě apod.)
Potřebujete pomoci s PPC kampaněmi?
1 komentář
Potřebujete pomoci s PPC kampaněmi?
Konference PROJECT RESTART 2022 – zhodnocení
5. května se náš tým zúčastnil konference Project Restart od Taste Academy (za touto společností stojí zaběhlé a populární konference jako PPC restart, SEO restart apod). V článku Vám přinášíme naše zhodnocení celé této akce včetně výtažku toho nejdůležitějšího ze všech přednášek.
Případová studie - smartgo.cz
Případová studie pojednává o vývoji webových stránek www.smartgo.cz, u kterých jsem se staral jak o SEO, tak o PPC. V případové studii mapujeme dosažené výsledky a vynaložené investice.
Super článek!